I heard you tellin' lies 
我聽見你說謊
I heard you say you weren't born of our blood 
我聽見你說,你非生於我們的血脈
I know we're the crooked kind 
我知道我們是扭曲的一類
But you're crooked too, boy, and it shows 
但你也是扭曲的,孩子,顯而易見

Some get dealt simple hands 
有些人分得一手好牌
Some walk the common paths, all nice and worn 
有些人走在尋常路徑上,美好的、破舊的
But all folks are damaged goods 
但所有人都是受傷的東西
It ain't a talk of "if," just one of "when" and "how" 
這與"如果"無關,只是"何時"及"如何"其中之一

So, collect your scars and wear 'em well 
所以,收集你的傷痕並好好戴著
Your blood's a good an ink as any 
你的血與任何墨水一樣好
Go scratch your name into the clouds 
去吧,將你的名字刻畫在雲端
And pull 'em all... down 
然後將它們全部...... 扯落

The thunder plays it's drum 
雷聲敲響它的鼓
The air is heavy with the smell of storms 
空氣充滿風暴沉重的氣息
And I sit beside my brother and I feel him shake 
而我坐在我兄弟的身旁,感到他在顫抖
As he laughs himself right back to sleep 
當他笑著沉回睡夢之時
And I'm laughin' with him 
我也與他一起笑了

But I smell their blood 
但我嗅到了他們的血
My finger's trace their faces in the wood
我的指尖在樹林中追尋他們的面孔 
I hear their voices somewhere in my bones 
我聽見他們的聲音在我在我骨子某處
I feel them sing along when I'm alone
當我孤單時我聽見他們與我一起歌唱
When I'm not too frightened that is when I know 
不再那麼恐懼之時便是理解之時

That I'm here with everyone 
理解我與所有人一起存在
They're never truly gone 
他們從未真正離開
I know it's everyone 
我知道這是所有人
And I hear their songs 
而我聽見他們的歌
Oh, I'm lost with everyone 
噢,我與所有人一起迷失

Shadows dance around the room
陰影在房間內舞蹈
I know their names 
我知道他們的名字
I carry their blood too 
我傳承他們的血脈
They sing forgotten songs 
他們唱著被遺忘了的歌
But I know the words 
但我知道那些字句
They've been with me since I was born 
他們自我出生起便與我同在
As I grew I danced with them too 
我在成長中與他們共舞

 

 

每到了翻譯時間就深深感到自己中文程度有多麼的不足 Orz

俄國詩人Yevgeny Yevtushenko有句名言:「翻譯如女人,美麗的不忠,忠實的不美」

我想我這是不忠也不美的版本吧哈哈哈哈哈真糟糕 (踢開

 

The Crooked Kind是很有趣的一首歌,出自Radical Face的家族樹三部曲中的一張:枝椏 (The Branches)

 

第一次聽見是在美劇Elementary (中譯福爾摩斯與華生) 第二季第十二集

The Diabolical Kind (非善之徒?)

結局最後一幕,福爾摩斯與監獄裡的冷血女魔王Moriarty分隔兩地同時看著對方的信陷入迷思

分別站在分岔路的兩端卻最高智商最瞭解彼此的兩個人

之間那種剪不斷理還亂相愛相殺背叛與真愛的糾結情感真是虐得我欲仙欲死啊~~~  

(然後加上一個女版亞裔的助手華生穿插,三角關係實在太微妙太好吃了wwwwww)

當時的背景音樂,就是 The Crooked Kind

畫面加上旋律,馬上就被狠狠電到了

 

其實就算沒有電視連續劇的加持,這首歌本身也是耐人尋味非常動人的作品

私人情感很濃烈,彷彿不是在唱歌,而是娓娓訴說一段故事、一縷陳舊回憶的浮光片影

雖然不是很了解內容,卻像詩一樣意境深遠由人想像

 

血緣是一種奇妙的東西,沒有選擇,卻深深在血管中流動

有時候最厭惡的特質也同樣在自己身上得到了延續,無法擺脫,只能承認這就是自己的一部分

試著與之共存

 

 而想想,自己能夠存在於當下,是承載了多少人的傳承與犧牲

或許是枷鎖,但何嘗不是一股凝聚的力量呢?

 

 

最後還是私心的想放上經典畫面剪輯 wwwwwwwwww

這畫面太美我好銷魂

雖然這個連續劇是很不正統的福爾摩斯,但是真的好愛病病的福爾摩斯+病病的Moriarty啊!!! 

劇中Moriarty說的一句話,精準道出了兩人之間的複雜關係: 

"I write to Sherlock because he's the only person on the planet I can really talk to. He writes to me because I'm the only one he can talk to. The only one he can ever truly relate to. If you still don't understand that, you will someday. I promise."

 

這一部戲在感情上處理很細膩到位,將糾結兩個字發揮得淋漓盡致 

管它BG還是BL,美味主食哪有不吃的道理??!!! 

 

 

 

 

我的點太難戳,糧食經常在缺貨

誰知盤中飧,粒粒皆辛苦啊........  (目遠

 

 

arrow
arrow

    練瀲 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()